Välkommen som prenumerant på vårt nyhetsbrev, vilket utkommer 4-6 gånger per år. För dagliga uppdateringar, följ oss gärna på Facebook.
Marten har under senare år gått ifrån klarhet till klarhet, där man numera med stolthet kan säga att vi har en högtalartillverkare i absolut världsklass på den svenska västkusten. Man har idag ett drygt 30-tal internationella partners världen över på lika många marknader där fler tillkommer löpande.
I det imponerande och omfattande utbudet så hittar vi fyra serier – Oscar, Parker, Mingus och Coltrane uppkallade efter ett par av historiens mest välkända jazzlegender.
Årets stora nyhet i Mingus serien heter Septet vilken är inledningen på något av en ny epok samtidigt som den lägger ribban på en ännu högre nivå än tidigare. För första gången så har man utvecklat helt egna element med membran i diamant och beryllium för diskant och mellanregister. Efter en kort lyssning under vårens mässa i München så stod det klart att denna högtalare är något alldeles extra, vilket vi också fick bekräftat under helgens mer omfattande lyssningar i Mölndal.
Vid vårt senaste besök för bara ett par år sedan så hade Leif och Jörgen precis utökat sin produktionskapacitet och sina lagerutrymmen betydligt. Allt för att på bästa sätt möta den ökande efterfrågan och kraven ifrån nya marknader i form av tillgänglighet och snabba leveranser. Den här gången så hade man inte bara utökat lokalytan utan helt enkelt flyttat hela produktionen till helt nya och betydligt större lokaler ett kvarter bort där de tidigare nu primärt används till kontor, lyssning och showroom.
På det stora, ljusa och luftiga golvet pågick febril aktivitet under vad vi upplevde som väldigt harmoniska förhållanden. Montering, testning och utvärdering utfördes under ett koncentrerat lugn på de olika arbetsstationerna. Lagerhyllorna längs med lokalernas kort- och långsidor var välfyllda av komponenter och kabinett liksom pallvis med högtalare redo för upphämtning och vidare transport ut till väntande kunder över hela världen.
Jörgen avslutade rundvandringen i de nya lokalerna med att dra ett Göteborgsskämt. Det enda vi minns var att Glenn Hysén var inblandad (vem annars) och att det handlade om att han skulle få 200 spänn och en starköl för någon form av reklamjobb. Oavsett så var det ett skämt som nog bara en västkustbo kan uppskatta :D.
Det naturliga hade kanske varit att avsluta det här reportaget med en utav Martens mest ambitiösa skapelser uppställda i deras magnifika och allra största lyssningsrum. Istället så väljer vi att mellanlanda här för att spara helgens kanske allra mest spännande upplevelse till sist…
I det i grunden närmare 80 kvadratmeter stora rummet vilket har akustikbehandlats (nästan) fullt ut av Svanå Miljö Teknik (SMT) så möts vi av en lika mäktig som inbjudande syn när vi tar steget över tröskeln. Med sina resliga 180 cm i höjd och en matchvikt på 210 kg så dominerar Coltrane Momento 2 (Statement Edition) lokalen med sin storslagenhet, men inte på ett överväldigande sätt. Trots sin massiva storlek så är det en elegant högtalare med fina proportioner vilken i likhet med de mindre modellerna i Parker och Mingus serien kombinerar aktiva framåtriktade element med passiva radiatorer baktill. Framtill så samspelar två diamantdiskanter med ett keramiskt mellanregister och mellanbaselement tillsammans med totalt sex stycken basar i aluminium per sida. Kabinetten är komplexa och består utav flera sektioner där man kombinerar trä och kolfiber i syfte att hantera och minimera resonanser av skiftande typ och karaktär igenom hela frekvensområdet.
Elektroniken var givetvis av samma höga klass där MSB Select DAC tillsammans med nya Select Digital Director ansvarade för avspelningen anslutna direkt till monoslutstegen M500 ifrån samma tillverkare. Allt kablage var genomgående ifrån Jorma vilka även används internt hos Martens högtalare. Hos flaggskeppet Coltrane Momento 2 så används givetvis den högsta serien Statement.
Upplevelsen i det här rummet är speciell, men också något annorlunda nu i jämförelse med när vi besökte detta för ett par år sedan. Rummets akustiska egenskaper eliminerade då nästan helt känslan av stöd och barriärer (tak, golv och väggar). När denna akustiklösning ifrån SMT tas så här pass långt och en majoritet utav rummets ytor består utav paneler etc. som i praktiken diffuserar ljudvågorna till övervägande del, så närmar man sig upplevelsen av att lyssna på musik i det fria (utomhus). Detta skapar en fascinerande upplevelse med en fantastisk rymd, luftighet och precision i ljudbilden där man också uppnår en väldigt linjär återgivning hela vägen ner i det djupaste basområdet med hjälp av de kompletterande basfällorna.
Detta är trots dess förtjänster en upplevelse som kanske inte fullt ut uppskattas av alla då den skiljer sig så pass mycket ifrån hur vi upplever musiken i våra hem och vanliga rum. Man förlorar här i någon mån den fysiska relationen till musiken, vilken många av oss är vana vid och som också bidrar till känslan av närvaro hos både röster och instrument ifrån mellanregistret och nedåt. Det här är en smaksak ska dock sägas, som så mycket annat i den här hobbyn. I syfte att balansera upp känslan i rummet, och närma sig en mer ombonad hemmamiljö mer, så har man nyligen ersatt delar utav SMT panelerna längs med sidorna av rummet med enklare ribbpaneler kombinerat med bakomliggande absorptionsmaterial. En lösning som man även använde sig av i två mindre rum (som vi kommer till) och som vi alla också enkelt och kostnadseffektivt kan installera hemma.
Under dagen så bjöd detta rum och system på en upplevelse där förmågan att på ett trovärdigt och realistiskt sätt förmedla musiken i dess rätta proportioner var det kanske allra mest framträdande. Många stora högtalare målar upp en massiv ljudbild oavsett musikval vilket kan upplevas som imponerande, men sällan särskilt realistiskt. En akustisk gitarr och dess klang utan förstärkning har en viss storlek i verkligheten där en stor symfoniorkester som bekant har en helt annan. Coltrane Momento 2 har förmågan att trots dess rejäla storlek och volym kunna återge det lilla (i likhet med en mindre monitor) på ett trovärdigt och realistiskt sätt, men också det stora och kraftfulla hos en full symfoniorkester eller ett stycke elektronisk musik ifrån Kraftwerk lika väl. Presentationen ifrån dessa högtalare är också väldigt välbalanserad – trots eller kanske tack vare användningen av flertalet samspelande element av olika storlek och material – vilket är ett konststycke i sig. Här har även det fina delningsfiltret och dess uppbyggnad givetvis ett stort inflytande och påverkan.
Att få förmånen att lyssna på ett system av den här storleken och digniteten i ett rum av det här slaget är en värdefull erfarenhet som man sällan ges möjlighet till i Sverige.
Marten har idag ett brett sortiment och fyra serier där Parker är något av ”sweetspot” sett till vad man får och erbjuder. Här får man det mesta av Martens DNA och kvaliteter, men där användningen utav något enklare kabinett, element och interna komponenter håller priserna nere i jämförelse med de två högsta serierna Mingus och Coltrane.
Hans representerar tillsammans med kollegan Timo företaget Klarsund vilka distribuerar Marten i Sverige liksom de övriga tillverkarna i portföljen ifrån MSB, Reed, Antipodes, Keces med flera. Nyheten inför hösten på elektroniksidan är Italienska Audio Flight vars integrerade förstärkare FLS9 förstärkt med deras DAC-modul stod för uppspelning och drivning i detta rum med Antipodes som källa (streamer).
I här rummet vilket storleksmässigt påminner om många typiska svenska vardagsrum så fick vi stifta närmare bekantskap med Parker Duo Diamond Edition (stativhögtalare) och Parker Trio (golvhögtalare). Två modeller som vi själva har mycket erfarenhet av hos oss i Stockholm där de båda finns för demonstration.
Om vi bortser ifrån att Parker Trio var en något för stor högtalare för det här mindre rummet så blev en direkt jämförelse med Parker Duo i Diamond Edition version orättvis och en alltför stor utmaning. Med Diamond Edition så får du en diamantdiskant (istället för den keramiska som är standard), högre komponentkvalitet hos delningsfiltret och bättre internkablage. Skillnaderna mellan versionerna är uppenbar och omedelbar, där det klassiska ”skynket” föll så snart vi växlade över ifrån Parker Trio i standardversion till Parker Duo Diamond Edition. En annan nivå av klarhet, renhet och dynamik gav presentationen en energi och närvaro som drog oss in i musiken på ett helt annat sätt än hos standardversionen. Detta kommer till ett pris som är markant mycket högre, men samtidigt så gör de betydande skillnaderna detta till två olika högtalare i praktiken, även om de delar samma kabinett och element för bas och mellanregister.
Många av oss känner säkert igen känslan av angenäma toner ifrån ett angränsande rum vilka får dig att instinktivt reagera och stanna upp. Våra känsliga sinnen kan ofta redan på avstånd registrera och urskilja ljudets karaktär och egenskaper för att sedan snabbt avgöra om det vi hör känns naturligt och attraktivt, eller något som vi snabbt kan filtrera och bortse ifrån. Just denna upplevelse av att ”där inne låter det bra…” slog mig när jag närmade mig entrédörren till Martens rum under vårens München-mässa. Jag fick också snabbt känslan av att någonting var nytt och annorlunda mot tidigare…
Efter den tyska premiärvisningen utav nya Mingus Septet så fick vi nu förmånen att uppleva denna imponerande högtalare i lugn och ro på hemmaplan i Mölndal. För första gången så har Leif tagit fram två helt nya element efter egna krav och specifikationer. Utöver den nya diamantdiskanten så är det 3″ stora och bredbandiga (800-6000 Hz) mellanregistret i Beryllium det allra mest iögonfallande. Ett element som med dess lätthet, styvhet och storlek skapar helt nya möjligheter.
Hos Septet så möts vi av en ny nivå av klarhet och renhet men också en harmoni igenom hela frekvensområdet vilket på ett avgörande sätt bidrar till en starkare känsla av naturlighet, närvaro och inlevelse. Det här systemet med MSB Premiere DAC + Digital Director som källa, liksom en helt ny skivspelare (något som vi återkommer till senare under vintern) gav oss tillsammans med det oerhört fina rörbaserade försteget och RIAA:t ifrån Engström & Engström en ny nivå av välljud ifrån Marten.
Det här är en ambitiös högtalare som vi anser pekar ut en ny riktning för Marten och höjer nivån ytterligare för vad som är möjligt med den allra senaste teknologin inom ramen för vad Marten står för och representerar sedan tidigare.
Här kan du läsa mer om Mingus Septet hos Marten.
Vi vill passa på att skicka ett varmt tack till Leif, Jörgen, Hans och Timo med kollegor för två väldigt intressanta, lärorika och trevliga dagar i Mölndal.
Vi ses snart igen!
Mycket välskriven artikel om besöket hos Mårten och Klarsund, där många superbra bilder kompletterar texten ända till slutet.