Välkommen som prenumerant på vårt nyhetsbrev, vilket utkommer 4-6 gånger per år. För dagliga uppdateringar, följ oss gärna på Facebook.
Antalet besökare (22.137 totalt) var fler än någonsin tidigare, vilket märktes på golv och i korridorer där trängseln under lördagen allra särskilt var märkbar. För min egen del så var också mängden möten betydligt fler och tätare Något som ställer krav på noggrann planering om man ska hinna med att träffa alla och samtidigt lyckas avsätta lite tid till lyssning, utvärdering och dokumentation.
Det här är årets viktigaste mässhändelse globalt för världens alla tillverkare, där utbudet av riktigt tunga och exklusiva anläggningar blir alltmer påtagligt. När man besöker mässan och pratar närmare med tillverkarna så blir det snabbt tydligt att efterfrågan på den högsta nivån är stark och växande. Detta leder till ett ökat fokus på alltmer kompromisslösa och ambitiösa produkter ifrån många tillverkare vilka i första hand vänder sig till dem med medel att satsa fullt ut.
Även om Atrium korridorerna domineras utav tillverkare som visar upp det allra bästa som finns idag, så finns det samtidigt många tillverkare som erbjuder oerhört mycket välljud och starka upplevelser i betydligt mer tillgängliga prisklasser (ex. Apertura, SPL, Canor). Något man lätt missar och glömmer i skuggan av alla de storskaliga satsningar som får mest uppmärksamhet under och inte minst efter mässan och dess efterföljande rapporteringar.
Om vi tittar närmare på ett par tydliga trender så lanserar allt fler tillverkare integrerade produkter på hög nivå (ex. Aurender AP20) med streaming, DAC och förstärkare i en och samma enhet. På högtalarsidan så sker det också utveckling mot mindre och mer placeringsvänliga högtalare (ex. Stenheim Alumine Two.Five) vilket gynnar oss här uppe i Skandinavien inte minst. Intresset för skivspelare och vinyl uppspelning är också fortsatt starkt, där en majoritet av rummen hade en analog källa på plats under helgen.
Slutligen så vill vi som vanligt rekommendera dig som ännu inte har besökt mässan att göra det. Ingen annanstans i världen kan man få ett lika intressant och spännande smörgåsbord serverat som det i München under den här helgen varje år.
Tack för att ni läser och följer med oss 🎵.
/ Marcus & co
För fler rapporter, bilder och videomaterial – följ oss gärna på Facebook och Instagram.
Mark Döhmann ifrån Döhmann Audio hade rest hela vägen ifrån ”down under” för att gästa årets mässa och presentera sina skivspelare.
I ett färgsprakande rum så hade Mark kalibrerat sitt mästerverk Helix One till fulländning, vilken nyligen har nylanserats i MKIII version. En uppdatering som innefattar flera centrala delar, däribland en helt nyutvecklad ”skivklämma”. En benämning som dock känns simpel och missvisande i relation till dess avancerade uppbyggnad och komplexitet.
Nyheterna i korthet:
✻ New Advanced Composite Bearing
✻ New DC Power Supply
✻ New Drive System
✻ Improved Platter Design
✻ New RSA resonance control technology
✻ New Advanced Composite Armboard (ACA)
✻ New Record Clamp with RSA Resonance Control
Det är svårt att med få ord beskriva hur mycket kunskap, erfarenhet och dedikation som investeras i dessa skivspelare. Ingenting lämnas åt slumpen, där alla ingående delar är under ständig kritisk granskning i jakt på tänkbara förbättringar.
Vi återkommer med mer information och fördjupning framöver gällande dessa fantastiska skivspelare i takt med att vi lär känna dem bättre på hemmaplan!
Japanska CS Port utvecklar skivspelare och rörbaserad elektronik som verkligen inspirerar och imponerar.
Skivspelaren LFT1M2 på bilden ovan vilar på granitbas med luftlagrad tallrik och tangentialarm där allt inklusive strömförsörjningen utvecklas internt.
Skivspelaren TAT2M2 med granitbas och luftlagrad tallrik tillsammans med tonarmar ifrån Reed och Schröder.
Till vänster i bild ser ni även IME1 vilken avlägsnar statisk elektricitet ifrån skivan under uppspelning.
Det här är en ny och väldigt intressant tillverkare av skivspelare och tonarmar med en prestanda, ljudkvalitet och finish som övertygade stort under helgen – inte minst i prisklassen (ca 90.000 kr inkl. tonarm).
Läs gärna mer hos tillverkaren.
Med ojämna mellanrum så dyker det upp tillverkare ifrån till synes ingenstans som ruskar om hela marknaden inom sitt specifika segment. De massiva transistorförstärkarna ifrån Pilium är ett aktuellt exempel på det.
I år så fanns man representerade i inte mindre än fem stycken rum, däribland Magicos (vilka även använder Pilium som referenselektronik hemma i Kalifornien) i sällskap med digitala källor ifrån Wadax.
Det är svårt att fånga hur substantiella Piliums slutsteg är på bild, men en specifikation som avslöjar en vikt på dryga 160 kg hos stereoslutsteget Zeus ger kanske en viss vägledning.
I racket lite längre bak i rummet så hittade vi även det tredelade försteget Olympus med en separat strömförsörjning per kanal inhyst i varsitt chassi.
Det här är förstärkare med den sällsynta förmågan att få fram det allra bästa ur i stort sett alla högtalare som vi har provat dem med hos oss (Stenheim och Rockport allra särskilt).
Piliums elektronik är helt enkelt kompromisslös. Utan tveksamheter eller överdrifter, där prestanda och byggkvalitet talar för sig själv. Om man kan leva med storleken och vikten och har höga ambitioner med sin musikanläggning så bör Pilium ligga högst upp på listan över tänkbara kandidater idag.
Våra vänner hos Aurender hade en imponerande monter i år där man visade upp hela sitt fantastiska modellprogram.
Årets första stora nyhet är att man inom kort kommer att lansera en fri uppgradering utav sin mjukvara vilket ger Roon Endpoint stöd till samtliga av de aktuella modellerna.
Aurender menar dock i likhet med andra tillverkare där man ges möjlighet att välja mellan deras egen mjukvara och Roon att ljudkvaliteten blir högre vid användning av Aurenders egen lösning. Nu har du chansen att prova och välja det som passar dig bäst, vilka känns väldigt positivt.
Årets andra stora nyhet heter AP20. Detta är Aurenders första allt-i-ett enhet vilken kombinerar deras ledande digitalteknologi med en kraftfull förstärkare baserad på Purifi Eigentakt 1ET400A moduler. Man får här också sex stycken separata transformatorer för individuell strömförsörjning utav de interna delarna, Aurenders bästa DAC (AKM4497), analoga och digitala ingångar, en analog (R2R) volymkontroll m.m.
Som ni hör så är detta en riktigt seriös produkt i syfte att utmana det bästa på marknaden idag inom denna kategori. Den avgörande skillnaden är att man istället för att som många andra komma ifrån den analoga sidan där man adderar en ofta enklare streamer och DAC till sin förstärkare gör tvärtom. Utifrån ledande expertis inom streaming och digitalteknologi så inkluderar man istället modern förstärkarteknologi i framkant utvecklad av marknadens kanske ledande personlighet – Bruno Putzeys. Det här är en riktigt intressant produkt för dig som söker en seriös helintegrerad lösning där det bara är högtalarna som saknas.
Aurender visade även en något enklare version av sin externa klocka (MC10) vilken enligt uppgift ska komma väldigt nära referensmodellen (MC20).
Slutligen så väljer vi att visa upp en kavalkad av interna bilder utav en del av produktprogrammet vilka tydligt avslöjar hur oerhört välbyggda dessa produkter är.
Aurender fortsätter att imponera med sina visioner, sin produktutveckling och sitt utbud där vi ser fram emot att lära känna nyheterna närmare under sommar och höst hos oss.
Lumin har tillhört en av de ledande tillverkarna av nätverksspelare under senare år.
Samtidigt som man vidareutvecklar och förbättrar befintliga modeller (T3 och U2 Mini) så lanserar man även nya, där streamern U2 och multiförsteget P1 är aktuella exempel.
Under årets mässa så visade man upp hela sitt program. Här hittar man renodlade streamers, streamers med DAC samt ett riktigt kompetent och matchande slutsteg (AMP).
Vårens helt nya produkt heter L2. Detta är till att börja med en filserver där man (om man så önskar) kan addera 2 x 2TB eller 2 x 4TB intern lagring (SSD). Utöver detta så har man även integrerat en ambitiös nätverksswitch samt adderat Lumins egen fiberanslutning. Allt i syfte att isolera komponenterna i anläggningen ifrån inkommande störningar ifrån hemmanätverket så långt det är möjligt. Det här är en unik produkt med en kombination utav funktionalitet som vi inte har sett ifrån någon annan tillverkare tidigare.
All denna teknologi har givetvis ett syfte, där Lumin tillhör en av de mest naturliga förmedlarna av strömmad musik idag, samtidigt som installation och handhavande känns lika enkel som självklar.
Rockport premiärvisade en utav helgens mest imponerande nyheter i två olika rum och system. Orion är en drömhögtalare och ett slutmål med det allra senaste av teknologi och konstruktionslösningar för dem som inte vill ta steget hela vägen upp till toppmodellen Lyra.
I det här rummet så höll Kerem ifrån Absolare som vanligt i taktpinnen, där anläggningen i sin helhet hade fintrimmats till perfektion under dagarna fram till att dörrarna öppnades.
Det här är ett system som sakta väver in dig i en värld av klanger, lager och nyanser. Här återges musiken i alla dessa dimensioner och rikedom där inlevelsen blir total och närvarande. Om man har lyssnat mycket på musik live och vill komma nära känslan av levande musiker i rummet så är det här en anläggning som tar dig dit på ett väldigt övertygande sätt.
I år så premiärvisade Absolare sitt nya referensförsteg Eternum tillsammans med Altius versioner av både RIAA och monoslutsteg. Källorna tenderar att variera ifrån år till år, där vi omväxlande fick lyssna till vinyl ifrån Kuzma och CD via en kombination bestående av Metronome och Nagra.
I likhet med kollegorna hos Boulder så tillhör Ypsilon en av de tillverkare som inte behöver göra något väsen av sig för att synas och uppmärksammas.
Ypsilon fortsätter istället att i lugn och ro tillverka något av det allra finaste som du kan välja i elektronikväg idag. Man lanserar inte heller onödiga uppdateringar om det inte har uppstått avgörande möjligheter att förbättra det befintliga utbudet på ett värdefullt sätt.
Allt detta känns väldigt sympatiskt och förtroendeingivande och något som vi med stolthet och glädje ställer oss bakom som partners här hemma i Sverige.
I år så fanns man i tre olika rum med hela sitt utbud som består utav en DAC, ett försteg, en integrerad förstärkare och flera slutsteg.
När de andra tillverkarna stångas, markerar revir och gör allt för att hävda sig en trappa upp så råder det ett självklart lugn i montern hos Boulder. Man vet vilka man är och har ingenting att bevisa, där man vilar tryggt på sitt oerhört fina renommé och sina tidlösa produkter med en kvalitetskänsla som är svårmatchad.
Boulder 866 är vår mest populära integrerade förstärkare. I den mer tillgängliga 800 serien så hittar vi numera även försteget 812 (streamer, DAC, hörlursförstärkare) där man inom kort även lanserar det kompletterande slutsteget i samma serie.
Vi är stolta och glada över att ha möjligheten att representera denna fina och genuina tillverkare.
Vi har verkligen letat, men ännu inte hittat några mer jordnära personer i den här branschen än Isabel och Scott ifrån CAD.
Vad passar då bättre än att utveckla jordnära produkter?
I sortimentet ifrån CAD så hittar vi sedan flera år tillbaka lokala jordlådor, där modellerna GC1.1 och GC3.1 nyligen har lanserats i uppgraderade versioner.
Det här är produkter som flera utav er har valt att behålla efter utvärdering i det egna systemet (något vi starkt rekommenderar). Det man vanligen upplever är en tystare bakgrund, en mer organisk klang och ökad harmoni igenom hela frekvensområdet. Något som gör upplevelsen utav musiken mer äkta, intim och levande.
I racket och längs sidorna av rummet så visade Nic ifrån Trilogy upp en rad nya produkter, vilka äntligen är klara efter ett par års utveckling. Här hittar vi ett nytt försteg (914) som placerar sig mellan dagens två befintliga modeller, liksom ett par mindre monoslutsteg (994) vilka är omkompplingsbara mellan Klass A/AB. Om dessa är i närheten av de större 915R och 995R som vi har här hos oss så har vi något alldeles speciellt att se fram emot framöver.
Kanske ännu mer intressant för betydligt fler är Trilogys nya och mindre integrerade förstärkare 921. Detta är till skillnad mot den större 925 som vi har mycket erfarenhet utav en ren transistorförstärkare. Nic själv utlovar dock motsvarande naturliga egenskaper som hos hans hybridkonstruktioner men med lägre effekt (75W/8Ohm) och ett pris som blir fem- istället för sexsiffrigt.
Sist men inte minst så nås snart världen utav Trilogys mest ambitiösa RIAA-försteg (975) hittills. Detta är en helbalanserad dual-mono konstruktion med separat strömförsörjning, vilket låter som en bra början.
Det här är väldigt välbyggd elektronik ifrån en tillverkare med decennier av erfarenhet. Det är också produkter som ofta går vinnande ur jämförande lyssningar mellan alternativ i motsvarande prisklass.
I sortimentet så hittar vi en bred flora av förstärkare – helt rörbaserade, hybrider och renodlade transistorförstärkare. Man erbjuder även digitala källor (CD/DAC).
Nytt får våren är två nya integrerade förstärkare och ett RIAA:
Virtus I2 – en ny integrerad rörförstärkare baserat på dagens AI 1.10 vilken har fått ett bättre chassi helt i aluminium, förbättrad isolering av ingångstransformatorn samt diverse uppgraderingar av de interna komponenterna i signalvägen.
Virtus A3 – en helt ny allt-i-ett förstärkare (rörhybrid) med DAC, RIAA och hörlurssteg.
Asterion V2 – ett nytt rörbaserat RIAA baserat på dagens PH 1.10 vilken har fått ett bättre chassi helt i aluminium, XLR-ingångar, förbättrad isolering av ingångstransformatorn samt diverse uppgraderingar av de interna komponenterna i signalvägen.
Vi återkommer med mer information ifrån Canor så snart vi kan under försommaren.
Tyska SPL är sedan länge riktigt stora på den professionella sidan, där man nu även får allt mer uppmärksamhet för sina produkter avsedda för hemmabruk.
SPL erbjuder i dag en renodlad DAC, försteg med eller utan DAC, hörlursförstärkare av olika slag, RIAA-försteg och slutsteg. Det mesta med andra ord utom integrerade förstärkare – vilket vi hoppas kommer längs vägen.
Utmärkande för SPL är att man får väldigt hög prestanda för pengarna i ett kompakt format med en spännande design vilket gör att produkterna passar in i många olika sammanhang.
Nytt för våren är nya Diamond DAC vilken spelar ypperligt här hos oss sedan en tid tillbaka. Denna tillhör som vi ser det ett av förstahandsvalen och en av de starkaste kandidaterna i prisklassen under 30.000 kr i dagsläget.
Slutligen så kan man få alla modeller i rött. Bara en sån sak .
Under ledning utav den lika kunniga som sympatiska François Saint-Gérand ifrån Ana Mighty Sound i Paris så bjöds vi här på en storskalig, dynamisk och levande presentation.
De analoga källorna utgjordes utav två fantastiska skivspelare ifrån Japanska CS Port med granitbas och luftlagrade tallrikar i kombination med deras egen tangentialarm och två tonarmar ifrån Reed.
Elektroniken kom ifrån Schweiziska darTZeel anslutna till mäktiga Ultime Two högtalarna ifrån våra vänner hos Stenheim. Nytt får i år var de nya golvplattformarna vilka i likhet med allt annat ifrån Stenheim osar kvalitet.
Jon och Josh ifrån Rockport visade redan under förra årets mässa en statisk version utav deras gränslösa nya högtalarprojekt Orion.
Orion bygger vidare på flaggskeppet Lyras unika grundkoncept (DAMSTIF2™) bestående utav ett tredelat kabinettet i aluminum och kolfiber. De ingående delarna gjuts samman och skapar ett av de mest resonansfria kabinetten på marknaden idag.
Elementen är lika ambitiösa och avancerade även dem, vilka byggs ifrån grunden av Rockport själva vilandes på decennier av förfining och optimering. Hos Orion så introducerar man ett helt nytt Beryllium diskantelement liksom ett större dynamiskt 13″ baselement vilket ger högtalarna deras unika karaktär.
Finishen slutligen är sanslöst fin. Jon berättade under helgen att enbart lackeringen utav högtalarna står för mer än 10% av den totala kostnaden under produktionen. Något som både syns och känns och som ger högtalarna en fantastisk närvaro i rummet.
Rockport är en utav världens ledande tillverkare idag på den högsta nivån inom detta segment, där den till synes höga prisbilden känns fullt motiverad – vilket inte alltid kan sägas om alternativen där antalet rum med högtalare i miljonklassen och uppåt var fler än någonsin i år.
Det övriga systemet för helgen bestod av en källa ifrån CH Precision i form utav nya C1.2 (DAC/streamer m.m.) tillsammans med elektronik ifrån våra italienska partners hos Riviera.
I det här rummet bjöds vi på en fullständigt ren, oerhört stabil och självsäker presentation där musiken flödar ut ur tomma intet och högtalarnas påverkan på återgivningen tycks försvinna helt.
Julien & Bruno hos Verity fortsätter att vidareutveckla och förädla sitt framgångsrika grundrecept där man närmar sig sitt 30-års jubileum.
Under helgen så visade man upp en mycket stilig och imponerande ny modell som fyller gapet mellan förra årets nyhet Arindal och de större Lohengrin.
Så här sammanfattar man det själva med ett par väl valda ord:
”With its wide bandwidth, exceptional drivers, and anti-resonance cabinet construction, the Florestan will offer a truly unforgettable listening experience.”
När andra gör sitt bästa för att skrika så högt man kan för att få uppmärksamhet så gör Verity tvärtom.
Så snart man kliver in i rummet så möts man av ett självsäkert lugn där vi bjuds på en oerhört mogen, elegant och välbalanserad musikupplevelse. I samspel med den egna elektroniken så når man perfekt synergi mellan alla ingående delar utan avvikelser eller obalanser.
Det här är ett system som man kan lyssna till i timmar och som med sin fina nyansering och omfång ger musiken djup och mening.
Mer om Florestan i korthet:
✻ Ultra-wide bandwidth that extends beyond 60 kHz in the high frequency range and reaches down to 20 Hz in the low frequencies.
✻ A wide bandwidth 3-way loudspeaker that features a two inches pure ribbon tweeter, a proprietary 6-inch (15 cm) midrange transducer, and a new 11-inch (28 cm) woofer driver.
✻ A Verity Audio Reference ribbon tweeter that offers an uncontaminated summation of harmonics, revealing all the richness of even the most complex sonic textures.
✻ Exceptional underhung midrange and woofer drivers that use custom-made special-geometry mineral-filled polypropylene and carbon paper sandwich-type cones, respectively.
✻ Verity Audio’s unique rear-oriented bass reflex tuning and a semi-open-back configuration for a cleaner midrange reproduction and a 3-dimensional soundstage.
✻ Anti-resonance cabinet construction achieved through a dedicated array of inner reinforcements and complex-angled panels, ensuring the proper dissipation of inner energy and lifetime reliability and accuracy.
Våra spanska vänner hos Kroma skapar högtalare efter eget recept med en förening av känsla, kvalitet och finess.
I år så har man tagit steget ifrån sidomässan hifideluxe till de ädlaste korridorerna på huvudmässan där man finns representerade i två rum. I det större utav dem så visar man upp den nya och ståtliga referensmodellen Mercedes, vilken placerar sig under det större flaggskeppet Turandot.
I samspel med den nya referens DAC:n ifrån APL och förstärkning ifrån rörmästarna hos VAC så är det här ett system som får axlarna att åka ner ordentligt och lugnet att sprida sig i hela kroppen.
Musiken presenteras så innerligt, förfinat och vackert att man funderar på om det finns något sätt att ställa in dagens återstående möten för att istället ägna de närmaste timmarna själviskt i sweetspot framför det här underbara systemet.
Vi återkommer till Kromas andra rum med fler spännande nyheter.
En av årets mindre men för oss i Sverige större lansering kom under helgen i form utav den kompakta golvhögtalaren Stenheim Alumine 2.5.
Som alltid ifrån Stenheim så möts vi av gedigna kabinett i aluminium. Ett dedikerat 6.5″ element hjälper till att skapa ett oväntat kraftfullt basfundamentet vilket man kombinerar med ett dedikerat mellanregister i samma storlek och slutligen en soft dome diskant för övre register.
Känsligheten är hög (93dB) med en stabil impedans kring 8 Ohm vilket öppnar upp för många tänkbara förstärkarval.
Högtalarna är även slutna bak och portade fram vilket förenklar placeringen i rummet, och då även närmare vägg och hörn.
Priset är ännu inte satt, men kommer att landa inom spannet 200-240 tkr/par preliminärt.
Vårt demo-exemplar når oss förhoppningsvis redan under försommaren .
En av förra årets höjdpunkter och mest intressanta nya bekantskaper för oss var Odeons rum och fina presentation under 2022 års mässa.
2023 var något av en upprepning ifrån föregående år (varför förändra ett välsmakande recept) där flaggskeppet Carnegie dominerade rummet i samspel med rörelektroniken ifrån italienska New Audio Frontiers.
Längs sidorna så kunde vi beundra det fina träarbetet hos de mindre och mer tillgängliga modellerna ur det väl genomtänkta modellprogrammet. Flera utav dem kommer ni att kunna njuta av hos oss framöver liksom under kommande event.
Hela systemet vilade på en full uppsättning kablar ifrån våra franska vänner hos Esprit, vilket ger de bästa förutsättningar för engagerande välljud som man kan få.
Leif och Jörgen mötte oss med lugna leenden vilka utstrålade både tacksamhet och stolthet när vi klev in i deras ambitiösa rum under helgen. Marten går verkligen ifrån klarhet till klarhet med sin produktutveckling och har utvecklats till en riktig framgångssaga under senare år.
Årets nyhet heter Septet vilken placerar sig ovanför dagens Quintet 2 i Mingus serien.
För första gången så har Marten utvecklat egna element till sina högtalare. Något som får ses som en ny milstolpe, samtidigt som det pekar ut riktningen för framtiden inför lanseringen utav kommande modeller.
Hos Septet så hittar vi en ny 1″ diamantdiskant tillsammans med ett 3″ berylliumelement för det viktiga mellanregistret. Baselementen kommer ifrån Accuton i likhet med de övriga högtalarna i serien.
Det här systemet bjöd på en oerhört förfinad och luftig återgivning där musiken släppte helt oansträngt ifrån högtalarna. Med en hel del erfarenhet utav Martens högtalare under senare år så kan vi med säkerhet säga att detta var en ny nivå av välljud. Den naturliga upplevelsen av levande musik har helt enkelt aldrig känts starkare ifrån de två brödernas konstruktioner än nu.
Septet går också att skräddarsy till stor del efter eget önskemål där kabinett liksom topp- och bottenplatta går att få i flera olika träslag och lackeringar.
Elektroniken i det här rummet kom ifrån MSB där man premiärvisade en av de nya modellerna i ”Digital Director” serien vilka kompletterar det befintliga utbudet av DAC:ar.
Genom att separera de funktioner som kräver mycket prestanda och lätt genererar störningar av olika slag så isolerar man med hjälp av dessa enheter den känsliga omvandlingsprocessen av digitala till analoga signaler hos huvudenheterna. Vi har ännu inte haft förmånen att utvärdera dessa nya produkter, men pålitliga källor vittnar om tydliga och värdefulla förbättringar.
En av våra mest intressanta tillverkare just nu är baserade i Frankrike där man har vidareutvecklat och förfinat sina magnetostatiska högtalare i över 30 år.
Under förra året så tog man ett stort steg framåt när man lanserade en helt nyutvecklad referenshögtalare vilken använder sig av det man kallar ”Crossed Push pull” teknologi.
Utöver att erbjuda en ännu högre grad av transparens, renhet och transientattack så är det djupet och kraften hos basåtergivningen som är det stora framsteget.
I år så premiärvisade man två något mindre modeller i form utav DP-140 MKII och DP-160 MKII vilka bygger på Referensmodellen sett till teknologi och design men i mindre skala och givetvis till ett lägre pris. Två väldigt intressanta högtalare för mer normalstora rum och plånböcker.
Det här är en tillverkare som visar vägen framåt inom den här kategorin produkter idag.
Sven Boenicke är inte som alla andra. När en kreativ själ med starka egna idéer, en aldrig sinande drivkraft och gränslösa ambitioner tillåts gå sin egen väg – ja då vet man aldrig vad som kommer ut på den andra sidan.
W22 är ett riktigt statement och liknar som ni ser ingenting annat därute idag.
Vi känner igen användningen utav de utsvarvade kabinetten i solitt trä, den sidomonterade basen och den kompletterande bakåtriktade diskanten. Om man tittar noga så upptäcker man även en version utav Svens egensinniga swingbase golvstativ. Men där någonstans så slutar likheterna i jämförelse med de mindre modellerna ifrån Boenicke.
Håll i er nu…
✻ Accoya or Mahogany solid-wood enclosure with custom-made side panels on proprietary Swing Base flotation
✻ Furutech FT-816 speaker terminals
✻ Lessloss coaxial hookup wiring
✻ Duelund tinned copper Pio Cast and Audio Consulting custom-made bypass tweeter capacitors
✻ Custom AER tweeter of high 101dB/2.83V/m sensitivity with ultra-linear cone
✻ Powder-coated bell-bronze curved baffle, friction-free suspension, paper voice coil former, special aluminium-alloy voice coil wire, double C37 lacquered carbon membrane, bell-bronze phase plug, Harmonix RF 5700 on magnet
✻ Audax rear tweeter; custom 28.5cm Supravox mid/woofer with bell-bronze phase plug, C37 lacquered cellulose diaphragm, paper voice-coil former, aluminium voice coil both C37 lacquered
✻ No electrical crossover on widebander
✻ Proprietary suspension mechanism for the mid/woofer and tweeter
✻ Proprietary linearization network for acoustical phase
✻ 24 x LessLoss Firewall filters per speaker
✻ Boenicke Audio ComDev inside
✻ Steinmusic Speaker Match Signature inside
✻ Latest-gen Bybee Quantum filters inside
✻ Latest-gen double series and single parallel resonators on all drivers
✻ 600W Class D module with programmable DSP for active bass amplification
✻ Twin 15-inch long-throw woofers in sealed enclosure delayed by extra samples to phase-correct minor DSP latency.
Högtalarna är alltså semi-aktiva, där basen drivs av en kraftig Klass D förstärkare med DSP stöd. Känsligheten i övrigt är hög och varierar mellan 95-106 dB hos de olika element som används i denna konstruktion.
Uppbackade utav Boenickes egen elektronik (under pågående utveckling) så fyllde dessa magnifika högtalare rummet fullt ut på ett sätt som jag aldrig har upplevt under tidigare år. Något man också ska kunna förvänta sig med hänsyn till kapacitet och storleksskillnad gentemot W11 och de mindre modellerna.
De massiva baselementen gav presentationen en fullständigt stabil grund samtidigt som de inte drog uppmärksamheten till sig. Lager av information målades upp framför oss i alla dess dimensioner, där röster och klanger fick den naturliga kropp och textur som vi är så bortskämda med ifrån Boenicke. Stundtals så vibrerade luften i rummet av energi.
Det är svårt att fullt ut sätta ord på presentationen i detta rum vilken förmedlar en väldigt speciell upplevelse av den musik som spelas. Jag hoppas innerligt på fler chanser att lyssna till dessa högtalare i ett annat sammanhang med mer tid och lugn än vad som är möjligt under stressade mässförhållanden.
W22 har inget pris förrän du frågar och har gjort dina individuella val, där personlig leverans världen över av Sven Boenicke personligen ingår.
Aperturas rum är alltid en av mässans höjdpunkter, där man gång på gång bevisar att man med rimliga medel kan överglänsa många betydligt mer kostsamma system på mässan.
När man sätter sig ner här så möts man utav en presentation som direkt fångar intresset. Det är dramatiskt, äkta och levande där snabbhet, renhet och nyansering förenas med en realistisk klangbotten och nerv som ger musiken närvaro och liv. Här glömmer man snabbt ”hur det låter” där tankar som ”det här är riktigt bra” snabbt tar överhanden. Detta är en avgörande kvalitet som skiljer agnarna ifrån vetet inom den här hobbyn. När musiken slår an en djupare inre sträng och känslorna tar över så befinner man sig på en bra plats.
I år så visade man upp nya Forté. En lättdriven golvhögtalare av hög klass vilken kommer att få ett riktpris på 89.000 kr när den kommer till Sverige inom kort.
I det här systemet så fick också Enleum AMP-54R smygpremiär över helgen, vilken i allra högsta grad bidrog till upplevelsen i det här rummet. Det här är Soo In Chaes mest ambitiösa förstärkare någonsin. Lansering planeras till hösten där man som spekulant även kan välja att addera ett ambitiös RIAA och/eller DAC modul.
De digitala källorna kom ifrån Wattson Audio vars streamers och D/A omvandlare får allt mer uppmärksamhet. Detta är också en tillverkare med mycket respekt i branschen, där man är involverade i utvecklingen av flera andra tillverkares digitalprodukter.
Våra franska vänner hos Esprit med Richard och Vivien i spetsen hade en stor och inspirerande monter i år. Det är tydligt att man växer kraftigt just nu och expanderar sitt nätverk av partners världen över alltmer.
Esprit har seglat upp som en av våra mest populära tillverkare under senare år med sina naturliga och välbalanserade egenskaper. Det här är kablar för musikälskare snarare än analytiker, med förmågan att förstärka den känslomässiga upplevelsen av musiken på ett väldigt övertygande sätt.
Nytt för i år ifrån våra holländska kabelmakare hos Crystal Cable är lanseringen och uppdateringen utav Diamond serien i sin helhet till generation 2 där Piccolo2, Micro2, Ultra2 och Reference2 ingår.
Tyska In-Akustik hade en stor och imponerande monter där man visade upp hela sitt modellprogram med fokus på Referensserierna och sin unika Air Helix teknologi. I utbudet så hittar man även modulära strömrenare med separata sektioner för anslutning av digitala och analoga enheter.
Det här är en av årets nyheter hos oss inom det här segmentet, vars produkter har imponerat stort efter en periods utvärdering sett till prestanda, byggkvalitet och prisbild.